|
|
|
Lad dig inspirerer og måske provokere af mine indlæg om mine overvejelser om eksistens, dialog, spiritualite og teologisk refleksion.
Solopgangen i sindet22-12-2017 22:37 Takket være vor Guds inderlige barmhjertighed vil solopgangen fra det høje besøge os for at lyse for dem, der sidder i mørke og i dødens skygge, og lede vore fødder ind på fredens vej (Lukas 1,78-79) Solopgangen fra det høje er der et smukt billede på Jesus som lyset, der fødes ind i jordens mørke – og som kaster lys ind i sindets mørke.
Solopgangen i mit sind For tyve år siden sad jeg i mørket og dødens skygge. Jeg var ved at blive kvalt i et net af livsløgne. Grundløgnen var, at det åndelige var det vigtigste – og at livet var underordnet og dybest set ikke kunne betale sig. Bag denne løgn lå et en angst for livet, som jeg ikke var bevidst om. Dybere endnu lå troen og viljen til at leve! Jeg var glad for livet og undrede mig over, hvorfor jeg så ikke var det.Jeg var missionær i Afrika og kom hjem på fremskyndet orlov for at få arbejdet med tingene. Det jeg troede var et åndeligt problem, var i virkeligheden en dyb psykologisk og eksistentiel krise.
Tilbage i Afrika fortsatte det arbejdet med at få tankerne stemt overens med sandheden, Guds sandhed om mig selv og livet. Der var behov for en dyb indre helbredelse - her var terapi ikke nok. Hver morgen i et par måneder gik ud for at meditere ved solopgang. I Afrika kan man nærmest se mørket vige og tågen opl&osl Nedbryde tankebygningerSkrevet af Lene Skovmark 07-09-2017 21:12 Det er interessant at der i Biblen er så megen indsigt i sindet. Og hjælp til at håndtere tanker. For eksempel: Vi nedbryder tankebygninger og alt, som trodsigt rejser sig mod kundskaben om Gud, vi gør enhver tanke til en lydig fange hos Kristus. (2.Korintherbrev kapitel 10 vers 4) Sindet bygger tanker (opbygger forestillinger), som altid kun vil være en repræsentation af virkeligheden, og ikke som tingene er i sig selv. Vi har hver vores model af verden, for at bruge et udtryk fra NLP (terapi-form). Det gælder i forhold til Gud. Jeg talte engang med en kvinde som havde svært ved at tro på, at Gud elskede hende - ’det er mig ikke forundt’, sagde hun. Det gælder i forhold til mig selv, for eksempel at jeg ikke er god nok. I forhold til andre gælder det, at der altid er mere at sige om en anden eller en situation, end jeg umiddelbart tror og tænker. Sandheden er, at Gud er kærlighed og at jeg er elsket af Gud. Som Peter Bastian sagde: jeg er ’altid allerede elsket’! Alle tanker og forestillinger, der modsiger at Gud er kærlighed er en illusion og må brydes ned og gøres til en ’lydig fange hos Kristus’. De må stemmes overens med Kristus, som er Sandheden om hvem Gud er og hvem jeg er - elsket af Gud. Hvilke tankeformer og forestillinger stjæler din livsglæde – lige nu?En guidet meditationBliv stille, giv stolen lov til at b Faste er at tage sig selv alvorligt10-04-2017 12:00 En tid til justeringFastetiden, der i år begyndte Askeonsdag den 1.marts og varer 40 dage til påskedag, er en tid til justering. En anledning til give slip på det unødvendige, til at ændre vaner og mere gøre det, jeg egentlig godt ved er rigtigt og godt. Som et er sagt: Kun det man kan afstå fra, er man fri i forhold til. Behov som vi aldrig siger nej til bliver med tiden til laster. De tynger os ned, gør sjælen dvask og sløv, og tager den indre frihed fra os. Faste er at tage sig selv alvorligt! Den moderne faste er udvidet (eller reduceret) til for eksempel at afstå fra at spise sødt, drikke alkohol, kaffe eller bruge mindre fjernsyn og IT. Det kan virke banalt, men det er en god øvelse og til tider en stor udfordring at afstå fra impulsen til vanemæssig handling og spisning. For det tjener ofte til at dulme noget andet. Når jeg for eksempel afstår fra en overspringshandling mærker jeg mig selv, min sårbarhed og frygt mere og må forholde mig til det. Læs min artikel kroppens sult og sjælens længsel. Opmærksom på andreFaste handler ikke kun om at afstå fra noget, men også at gøre noget andet, f.eks bruge mere tid på bøn og meditation. Og at være mere opmærksom på andre. I stedet for bare at konstatere at jeg ikke gør det gode, som jeg gerne vil, men derimod det onde, Stormen i søen - og i sindetSkrevet af Lene Skovmark 01-04-2017 12:00 Der er megen åndelig visdom i biblens fortællinger – når de netop læses åndeligt. I den såkaldt tropologiske læsning har hver enkelt del af teksten en psykologisk betydning. Her er mit bud på en eksistentiel tolkning af stormen på søen (Mattæus 8,23-27).
Søen er et billede på sindet og stormen er det, der gør sindet uroligt. Det kan opleves som voldsomt uvejr, når følelserne, minderne, emotionerne, fortrydelsen, bekymringen bruser. Båden skjules af bølgerne – jeg mister kontakten med mit inderste. Båden er et billede på hjertet, hvor Jesus bor, men han er hvilende, fordi sindet i sin oprørthed glemmer, at han er der. Jeg synker ned i mine bekymringerne, er i følelsernes vold og kan ikke tænke klart. Jeg oplever det som om jeg er ved at drukne og kæmper for at holde hovedet oven vande: ”Frels mig, jeg går under”. Først når smerten og forvirringen er total, vågner jeg op og kommer i tanker om, at ‘Jesus’ er der, midt i det hele, i mit centrum. Jesus svarer: ”Hvorfor er du bange – hvor er din tro og tillid blevet af?” Stemmen kommer fra mit center, fra mit hjerte, hvor der altid er helt stille. Der indefra, hvor jeg godt ved, at alt er ok og at det handler om at blive stille, lytte og handle fra dette sted, den dybere – eller den højere &nd
|
|
|
|
|