|
|
|
Lad dig inspirerer og måske provokere af mine indlæg om mine overvejelser om eksistens, dialog, spiritualite og teologisk refleksion.
At være i bevægelseSkrevet af Lene Skovmark 26-01-2018 11:08 Det har altid undret mig, hvorfor spiritualiteten har så trange kår i folkekirken. Da jeg studerede teologi blev denne undren bekræftet, da jeg i en artikel læste: ’Det er som om der i vores evangelisk-lutherske forkyndelse ikke er nogen vej at gå ad, så vi bliver stående bomstille i en monologisk tilsigelse.’ Og videre: ’Syndernes forladelse kommer til at betyde ophør af bevægelse i stedet for al bevægelses begyndelse’.
På Luthers tid frygtede man Guds dom og var tynget af kirkens krav. Da var budskabet om Guds nåde og frelse ved troen alene frisættende. Men i dag kan den monologiske tilsigelse virke som en spændetrøje og hindre muligheden for åndelig og menneskelig modning og vækst. Og være med til at skubbe mange søgende i andre retninger for at finde vejledning til det åndelige liv.
Jeg fandt også frem til skrifter af Luther, hvor han udfolder en bevægelse i troen. I en prædiken om ’Den dobbelte retfærdighed’ beskriver han, hvordan den tilregnede retfærdighed bør udfoldes i livet, så den troende faktisk bliver retfærdighed. Og i et andet skrift, at vi ”ikke skal blive stående ved de modtagne gaver (troen og nåden), men fuldstændigt forvandles i Kristus”. For Luther hang helliggørelsen uadskilleligt sammen med retfærdigg&osl Profet og Guds sønSkrevet af Lene Skovmark 03-01-2018 21:42 Det var en stor og skelsættende begivenhed at deltage i en kristen-muslimsk fejring af profeten Jesu fødsel. Det var muslimer fra Imam Ali moskéen på Vibevej, der inviterede. Efter en recitation fra Koranen om Jesu undfangelse og fødsel bød den ledende Imam velkommen. Jeg genfortalte Maria bebudelse og juleevangeliet og Vivi Andersen, præst i Grundtvigs kirke, prædikede. Til sidst opførte muslimske børn et teaterstykke om Maria og Jesu fødsel. Imamen udtrykte taknemmelighed over, at vi som kristne og muslimer var sammen for at vise vores fælles ’begejstring og glæde’ over Profeten Jesu fødselsdag. ”Dette er en store skridt mod bygning af en bro mellem de forskellige religioner, for freden, kendskab samt integrationens skyld. Derudover er sådan et arrangement med til at huske os på vigtigheden af religionen i det enkelte menneskes liv, samt hvordan man kan bruge religionen i vores dagligdag.” Han understregede at Jesus er mellemled mellem muslimer og kristne. Som kristne og muslimer opfatter vi Jesus forskelligt. Men vi er bevidste om forskellene og mødes i en fælles hengivenhed til Jesus i troskab mod vores respektive overlevering. For kristne er Jesus Guds søn, for muslimerne er Jesus ’kun’ en Profet. Det er imidlertid en af disse forenklinger, der skaber unødige skel mellem mennesker. For os kristne er Jesus o Solopgangen i sindet22-12-2017 22:37 Takket være vor Guds inderlige barmhjertighed vil solopgangen fra det høje besøge os for at lyse for dem, der sidder i mørke og i dødens skygge, og lede vore fødder ind på fredens vej (Lukas 1,78-79) Solopgangen fra det høje er der et smukt billede på Jesus som lyset, der fødes ind i jordens mørke – og som kaster lys ind i sindets mørke.
Solopgangen i mit sind For tyve år siden sad jeg i mørket og dødens skygge. Jeg var ved at blive kvalt i et net af livsløgne. Grundløgnen var, at det åndelige var det vigtigste – og at livet var underordnet og dybest set ikke kunne betale sig. Bag denne løgn lå et en angst for livet, som jeg ikke var bevidst om. Dybere endnu lå troen og viljen til at leve! Jeg var glad for livet og undrede mig over, hvorfor jeg så ikke var det.Jeg var missionær i Afrika og kom hjem på fremskyndet orlov for at få arbejdet med tingene. Det jeg troede var et åndeligt problem, var i virkeligheden en dyb psykologisk og eksistentiel krise.
Tilbage i Afrika fortsatte det arbejdet med at få tankerne stemt overens med sandheden, Guds sandhed om mig selv og livet. Der var behov for en dyb indre helbredelse - her var terapi ikke nok. Hver morgen i et par måneder gik ud for at meditere ved solopgang. I Afrika kan man nærmest se mørket vige og tågen opl&osl Det skete i de dage18-12-2017 10:33 Det skete i de dage. I de dage – var der en stor forventning i Israels folk om en frelser. I politisk betydning - befrielse dem fra romernes besættelse. I religiøs betydning. Religionen var blevet en byrde – Guds bud var blevet menneskebud – farisæerne og de skriftkloge satte et skarpt skel mellem syndere og retfærdige – dømte de svage og synderne ude. Tidens fylde var nu kommet, da noget nyt skulle fødes ind i verden, en ny bevidsthed og praksis.
I de dage var længslen og forventningen om en frelser stor. Mange mødtes i templet i bøn og læste i Skrifterne, om solopgangen fra det høje der ville komme på besøg – for at lyse for dem, der sidder i mørke og i dødens skygge og lede vore fødder ind på fredens vej. Det er et af de rige løfter, som folk håbede på!
Det skete i de dage. Det skete for Maria ni måneder tidligere, at hun fik besøg af en engel. Hun blev bange, men englen sagde – Frygt ikke, Maria! For du har fundet nåde for Gud. Se, du skal blive med barn og føde en søn, og du skal give ham navnet Jesus…. Helligånden skal komme over dig og det barn, der skal fødes, skal kaldes helligt, Guds søn. Selv om hun ikke forstod, overgav Maria sig til Guds vilje: se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad det ske mig efter dit ord.
Da Maria var ved at forber Nedbryde tankebygningerSkrevet af Lene Skovmark 07-09-2017 21:12 Det er interessant at der i Biblen er så megen indsigt i sindet. Og hjælp til at håndtere tanker. For eksempel: Vi nedbryder tankebygninger og alt, som trodsigt rejser sig mod kundskaben om Gud, vi gør enhver tanke til en lydig fange hos Kristus. (2.Korintherbrev kapitel 10 vers 4) Sindet bygger tanker (opbygger forestillinger), som altid kun vil være en repræsentation af virkeligheden, og ikke som tingene er i sig selv. Vi har hver vores model af verden, for at bruge et udtryk fra NLP (terapi-form). Det gælder i forhold til Gud. Jeg talte engang med en kvinde som havde svært ved at tro på, at Gud elskede hende - ’det er mig ikke forundt’, sagde hun. Det gælder i forhold til mig selv, for eksempel at jeg ikke er god nok. I forhold til andre gælder det, at der altid er mere at sige om en anden eller en situation, end jeg umiddelbart tror og tænker. Sandheden er, at Gud er kærlighed og at jeg er elsket af Gud. Som Peter Bastian sagde: jeg er ’altid allerede elsket’! Alle tanker og forestillinger, der modsiger at Gud er kærlighed er en illusion og må brydes ned og gøres til en ’lydig fange hos Kristus’. De må stemmes overens med Kristus, som er Sandheden om hvem Gud er og hvem jeg er - elsket af Gud. Hvilke tankeformer og forestillinger stjæler din livsglæde – lige nu?En guidet meditationBliv stille, giv stolen lov til at b Åbent hus i ScientologySkrevet af Lene Skovmark 24-07-2017 19:31
Jeg blev af gode venner i Scientoloy inviteret til åbent hus i deres ny Kirke på Nytorv. Jeg ønsker at møde alle oprigtige mennesker med nysgerrighed og respekt for deres vej - og lade mig inspirere og udfordre i en åben dialog. Det betyder ikke, at jeg er enig i Scientology's lære, men søger tilknytningspunkter for at formidle den kristne tro.
At blive sig selv
Scientology kalder sig kirke, fordi der er ansat præster, man uddanner åndelige vejledere og holder kurser, der hjælper folk til at genfinde den, de "i bund og grund er". Det sker gennem "auditoring", en slags åndelig vejledning, hvor man ved hjælp af programmer og indsigter hjælper folk til at blive Clear.
Clear er en tilstand, hvor man ikke længere lever ud fra eget reaktive sind, som er den "skjulte kilde til irrationel adfærd, ubegrundet frygt, oprørtheder og usikkerhed. Uden et reaktivt sind genvinder individet sin grundlæggende personlighed og selv-determinisme og er i bund og grund blevet meget, meget mere sig selv ".
Umiddelbart minder denne beskrivelse om den tilstand af indre frihed, der er beskrevet hos ørkenfædrene som apatheia (lidenskabsløshed). Det er den kontemplative tilstand, hvor sjælen hviler i Gud. Vejen dertil er gennem meditation, selvransagelse og skelnen af tankerne at rense sindet.
Broen til fuldkommen frihed
Under rundvisningen tog jeg
Læg ud på hjertedybet!Skrevet af Lene Skovmark 18-07-2017 20:09
I fortællingen om fiskedrættet underviste Jesus skarerne fra en båd (Lukasevangeliet 5,1-11). Han måtte trække sig væk, for folk trængtes om ham, så de ikke kunne høre Guds Ord.
Hvis Jesus er ’for tæt på’, hvis vi omklamrer ham med vore forestillinger, dogmer og forventninger, kan vi ikke høre hvad han siger. For han taler fra en anden og højere bevidsthed. Guds tanker er højere end vores. Jesus må lægge ’lidt fra land’ – trække sig væk fra vores virkelighed og begrænsede forestillinger.
Jesus beder Simon Peter om lægge ud på dybet og kaste garnene ud til fangst. Han har slidt hele dagen uden resultat, men nu fyldes garnene til bristepunktet. For at Jesus kan give os del i sin fylde, må vi slippe alt vort eget og åbne hjertet. Som det udtrykkes i Salmebogens 147,9.
På hjertedybet vi fare ud hvor timeligt ej kan bunde
Mester Eckehart og hjertets afsondrethed. * Gud selv er afsondret og transcendent, uberørt af det jordiske. Vi må søge afsondretheden, have en frigjort ånd, et hjerte, der er fri for begær og binding til verden. Det minder om tomheden i buddhismen. Og om Sri Ramana Maharshi's (indisk guru) udsagn:- the state of being free from mental concepts is called 'dwellling in solitude'. (tilstanden af at væren, fri for begreber, kaldes at 'dvæle i e Helligånden gennemtrænger universetSkrevet af Lene Skovmark 15-06-2017 12:00 Ofte hører man, også fra prædikestole, at pinsen er den højtid der er sværest at forstå og tale om. Som om vi forstår julens og påskens budskab!? At den almægtige og usynlige Gud i Jesus Kristus blev menneske og døde på et kors er et mysterium! Har vi mistet sansen for mysteriet?
Symboler siger mere end ord. Pinsedag i Bethlehemskirken daler der valmueblade ned over menigheden, mens vi synger ’kom Helligånd, kom brat! Gennembryd den mørke nat med Guds morgenrøde’. I prædiken blev sagt, at Ånden åbenbarer ”en flig af det, der ligger på Guds hjerte og skænker nåde til at give det videre”.
Vi kender ikke Åndens veje - den blæser som og hvorhen Gud vil. Men vi kender dens virkning. Som det udtrykkes i to bønner som bliver brugt i I Mesterens Lys. Se hele hengivelsesbønnen og discipelskabsbønnen
Af hele mit hjerte hengiver jeg mig til Helligånden, som gennemtrænger hele universet og over overalt har veje og midler til at påvirke sjælene, den rene og stille virkende vind fra Gud
Jeg anerkender din Ånds virke i menneskers længsel efter dit Riges fred,
efter sande, det skønne og det gode.
Ånden påvirker sjælene overalt – og vækker trangen til at tjene skabningen og arbejde for fred og retfærdighed i verden. Ånden v Leve i kraft af opstandelsen01-05-2017 12:00 Hvor der det vidunderligt at påsken ligger om foråret. Det er ét stort vidnesbyrd om opstandelsen. Netop nu spirer alle de korn, frø, nødder og kerner, der er lagt eller faldet i jorden. Den gamle skal opløses og det indre potentiale for nyt liv udfoldes. Hvis hvedekornet ikke falder i jorden og dør, bliver det kun det ene korn; men hvis det dør, bærer det mange fold. (Johannes 12.24-26)Jesus bruger hvedekornet som et billede på sin død og opstandelse – og beskriver også vilkåret for den, der følger ham. Den der følger Jesus skal miste sig selv, sit ego, for at nå til frelse. Det er ikke nok at falde til jorden. Vi må falde ned i jorden, for at de nødvendige processer kan ske! Hvad må du miste, overgive til døden, for at dit liv kan bære frugt? Mystikeren Paulus skriver i sit brev til menigheden i Efesus, at den kraft, som Gud oprejste Jesus med fra de døde, er den samme kraft som skaber troen i et menneske. Ved sin kraft vækker eller rejser Gud bevidstheden, så vi ser os selv i Guds lys. På én gang afsløret, tilgivet og elsket. Afsløret i vores begrænsning, urene motiver og ufuldkomne handlinger. Genrejst og kaldet til et liv i frihed, glæde og tjeneste. Her et udsnit fra den prægtige tekst i Efeserbrevet kapitel 2: I sin rige barmhjertighed og på grund af den store k&aeDen hvileløse dæmon i samfundetSkrevet af Lene Skovmark 15-04-2017 12:00 Et centralt tema i fastetiden er Jesu magt over dæmonerne. Fristelsen i ørkenen slog tonen an – og forrige søndag handlede teksten om den urene ånd, der flakker hvileløst om i øde egne og vender tilbage til det hus, den er uddrevet fra. Da den finder det fejet og prydet, henter den syv andre dæmoner og flytter ind i ’sit’ hus. Læs Lukas 11,14-23.Præsten påpegede, at der er en form for skjult dæmonisk aktivitet i samfundet, i takt med den øgede sekularisering. Dæmonerne opererer bag et velreguleret og tilsyneladende velfungerende samfund, der er fejet og prydet. Selv Gud søger man at fjerne – men når det transcendente glider ud af bevidstheden, er der ikke plads til noget højere end mennesket. Sandheden er, at det åndelige aldrig kan forsvinde, så sandt det er iboende i mennesket. Den manglende bevidsthed om det åndelige har tydelige konsekvenser i samfundet. Et af tegnene er, at vi bliver mere u-menneskelige. Det viser sig blandt andet ved: Selvtilstrækkelighed, at have nok i sig selv, manglende syn for andre. Konkurrence-mentaliteten berøver os vores menneskelighed. Grådighed på bekostning af andre og miljøet, udnyttelse af jordens ressourcer. Det ses også ift til den økonomiske forvaltning. Tonen blandt politikere, der nu duellerer og søger at nedgøre hinanden i stedet for at a 1
2
>
|
|
|
|
|